جمعى از اطباء
465
مجموعه پزشكى ( فارسي )
هلميتو ( 1 ) ( 2 تا 3 گرم ) نافعست بطور كلى هر بيمارى را كه مبتلا بعظم غده وزى واحتباس ناكامل پيشاب است بعلاوه عفونتى نيز به آن اضافه شده بايستى صبح و عصر ميل زد و پس از تخليه كامل آبدان را با محلول 1 در 1000 نيترات درژان شست و در بعضى مواقع نيز ميل متمكن به كار برد . در اين مرحله اگر عمل اصلى بيمارى يعنى برداشتن غده وزى مجرى گردد به شرطى كه عوارض موضعى يا عمومى شروع نشده باشد نتيجه خوب بدست مىآيد . مرحله سوم ( احتباس توأم بااتساع و لبريز شدن آبدان ) : در اين مرحله اگر به علت بدى حالت عمومى يا عدم رضايت بيمار عمل جراحى مقدور نباشد بايستى روزى 2 تا 4 مرتبه بوسيلهء ميل پيشاب را گرفت ( مراعات كامل گندزدائى خيلى مهم است قاعده كلى اين است كه در دفعات اول پيشاب را به آهستگى و كم كم خالى نمود بعلاوه آبدان را تخليه كامل نكرد از طرف ديگر براى اينكه ادرار در درون مثانه باقى نماند ممكن است پس از داخل كردن ميل و خروج مقدارى ادرار همين كه پيشاب از نوك ميل قطره قطره شروع به چكيدن نمود مقدارى آب بريكه تزريق نموده دوباره تخليه كرد و پس از اينكه دوباره قطره قطره خارج شد آب بريكه تزريق نمود و اين عمل را آن قدر تكرار كرد تا در آبدان جزآب بريكه چيزى باقى نماند . اين ترتيب ميل زدن را بايد روزى دو مرتبه تكرار كرده و در ضمن از مقدار آب بريكه مستعمل كاست تا كم كم آبدان تخليه كامل گردد . اگر پيشاب كدر و چركين است ممكن است محلول 1 در 1000 نيترات درژان تزريق نمود . در صورتى كه هنگام دفع پيشاب درد ايجاد مىگردد بايستى با عفونت حاصله مبارزه نمود و براى اين منظور ممكن است ميلى را داخل آبدان نموده و بوسيله آن آبدان را با محلول 1 در 1000 نيترات درژان شستشو نمود يا اينكه املاح نقره ( نيترات درژان 1 در 100 ، پروتار گل ) را در درون آن تقطير كرد ( بآماسهاى آبدان مراجعه شود ) وقتى كه عفونتى در كار نيست و درد در هنگام دفع پيشاب وجود دارد بهترين راه برداشتن غده وزى از راه آبدانست اگر تب پيدا شد علاوه بر گذاردن ميل متمكن بايد آبدان را در بالاى استخوان شرمگاه شكافت و اگر خونروى هاى متعدد روى داد بايستى پس از گذاردن ميل متمكن و خارج كردن لخته هاى خون آبدان را شكافت وفورى به برداشتن غده وزى پرداخت ( به پيشاب خونى مراجعه شود ) . در هنگام احتباس كامل لازمست هرچه زودتر آبدان بوسيلهء ميل صمغى نمره 18 تا 20 به آهستگى تخليه گردد و براى اين منظور ممكن است بمدد انگشت خروج ادرار را منظم كرد ( البته مراعات گندزدائى كامل لازم بتذكر نيست ) . اگر ميل به زحمت داخل شد يا اينكه خونروى ايجاد گرديد بهتر اين است كه ميل را چند روزى متمكن كرده و به شستشوى آبدان پرداخت . در صورتى كه احتباس كامل ولى ميل داخل نمىشود بايستى بوسيله تروكار نازك يا اسباب ديولافوا آبدان را بزل
--> ( 1 ) Helmitol